Deltakelse på Oslo Freedom Forum

Elever fra OHG på Oslo Freedom Forum

Sophia Greve og Edvard Syse fra 1STE – elevrådet ble valgt ut til å delta på konferansen. De skriver: OHG var så heldig å få invitasjon til å sende to av skolens elever til årets Oslo Freedom Forum.  Konferansen var spekket med gripende historier og taler. Blant dem som gjorde sterkest inntrykk var Ji Seong-ho som fortalte om hans ufattelige livshistorie som flykning fra Nord-Korea. Saad Mohseni, styreformann og konsernsjef i MOBY, holdt en inspirerende appell om Afghanistans utvikling de siste årene. Det var lærerikt og interessant å få et nytt perspektiv på den ellers dystre og pessimistiske fremstilling av landets tilstand. Mot slutten holdt Kenan Malik et tankevekkende innlegg om Vestens holdning til ytringsfrihet. Dagen ble avsluttet med en sterk tale fra Zineb El Rhazoui, spaltist i det franske bladet Charlie Hebdo – hun lever i dag med flere tusen dødstrusler daglig. Hun reflekterte over terrorangrepet mot dem som fant sted i januar tidligere i år. Nevnte er kun noen av mange inspirerende, lærerike og gripende appeller og taler som ble holdt i løpet av den dagen elevene fikk være til stede. I tillegg til å få høre på innleggene, fikk vi også en unik mulighet til å snakke med talerne under pauser. Dette var en opplevelse i seg selv, og vi hadde stort utbytte av seminaret og en veldig inspirerende dag.