Holocaustarrangement i aulaen for Vg3

holoca

Innholdet i foredraget gikk rett inn i læreplanmål for nyere historie i Vg3: Hva gikk antisemittisme i mellomkrigstiden ut på, hva kjennetegner konspirasjonsteorier, avsløring av antisemittismen som konspirasjonsteori, hvordan mer generelt avsløre konspirasjonsteorier og faglig avvisning av Holocaustfornektelse.

På hovedbildet ser du fra venstre de to møtelederne Markus Drange 3STG og Regine Finstad 3STI, historielærer Karoline Torkildsen, undervisningsleder Peder Nustad og stipendiat Kjetil Simonsen.

Hvorfor markering av Holocaust på OHG?

Bygningen til Oslo Handelsgymnasium ble brukt som kommandosentral for tyskerne gjennom den 2. verdenskrig. Tyskerne anla også en bunker som ligger under skolegården. Hyggerommet i 2. etasje ble blant annet brukt som rettslokale, og på taket var det plassert antiluftskyts. Etter krigen flyttet hjemmefronten inn, deretter engelske og amerikanske soldater. Bygningen ble først tatt i bruk som skole høsten 1946. Vår skoles historie er derfor sterkt knyttet til det som skjedde under 2. verdenskrig.