Innovasjonscamp er en treningsleir i kreativitet og nyskaping. Elevene får et reelt oppdrag med en definert problemstilling som de skal presentere en løsning på innen et avgrenset tidsrom. Oppdraget blir gitt av en bedrift eller organisasjon fra privat eller offentlig sektor. Elevene jobber med oppdraget i grupper på 3–6 elever og presenterer løsningene for en jury, som kårer en vinner ut ifra gitte kriterier.
Samarbeid med lokalt nærings- og arbeidsliv er sentralt i en Innovasjonscamp. Den eksterne oppdragsgiveren gir elevene den bakgrunnsinformasjonen de trenger for å løse utfordringen de får presentert. Gruppen må samarbeide om å finne fram til den mest innovative løsningen. Det blir gitt tilbud om veiledning underveis i prosessen.
Vi hadde tre spennende oppdragsgivere: Google Norge, Abbvie og Fugro –oppdragsgivere som dekker helse, teknologi og maritimt miljø.
Det ble kåret en vinner i hvert oppdrag etter at elevgruppene først hadde deltatt i en heispitch der det ble valgt hvem som skulle gå videre til finale. I løpet av den korte tiden heisen tar fra 1. til 4. etg måtte gruppene presentere idéen sin til å løse oppdraget fra oppdragsgiverne på.