OHG-dagen markert 8. september

OHG

Det var hentet inn tre foredagsholdere:

Rolf Assev, partner i StartupLab, er tidligere OHG-elev fra 1982. Hans hovedbudskap var at en måtte brenne og tro på noe, være visjonær, kreativ og sulten. En måtte tore å være annerledes, det er lov å gjøre feil og en må fortelle gode historier. En må tenke på hva som er morsomt, og ikke på hva en kan tjene mest penger på.

Trond Blindheim, professor ved Høyskolen Kristiania, pekte på historien fra 1950-tallet og frem til i dag: Utdanningseksplosjonen, mengden av studiefag og den sterke konkurransen om jobbene. Han ga elevene råd om disiplin, forsakelse og fremdrift, og at mye avhenger av hardt arbeid og mye slit for å nå mål. Han avsluttet med å minne om at studiene ikke måtte stå i veien for at samfunnsengasjement.

Kaja Bjelke, exOHG-er og student på universitetet i Sheffield, ga elevene innblikk i hvordan det var å være student i utlandet. Hun ga elevene mange gode råd i valgprosessen.

Neste runde i yrkes- og utdanningsveiledningen kommer 22. september. Da kommer SONOR (= Study Outside Norway)