Vinnere av skrivekonkurranse på Vg1

Vinnere av skrivekonkurranse

SKRIVEKONKURRANSER PÅ OHG

Tirsdag 12. januar var det premieutdeling i aulaen for skrivekonkurranse for Vg1. Koret sang "Hello" av Adele, avdelingsleder for humanistiske fag Harald Skottene orienterte om bakgrunnen for konkurransen og ass. rektor Inger Johansen så konkurransen i lys av skolens satsningsområde, "skriving i alle fag":

"Skriving er en fantastisk oppfinnelse. Gjennom å stable bokstaver etter hverandre, danner vi mønstre som andre gjenkjenner, og som gir felles mening. Skriving er også vanskelig, en mye mer komplisert prosess enn for eksempel lesing. Skrivingen kan i det hele tatt skaffe oss masse trøbbel, hvis vi ikke lærer oss å mestre den på en skikkelig måte. Derfor legger vi her på OHG mye vekt på å trene dere til å bli gode skrivere.

Noen tanker om skriving:

For det første: Vi lærer gjennom å skrive.  Gjennom å ta notater, strukturere stoff, omskrive lærestoff med våre egne ord, gjenfortelle, reflektere, så bearbeider vi informasjon og får hjernevirksomheten i gang.

For det andre: Gjennom skriving viser vi andre hva vi kan. Presentasjonsskrivingen, slik som i denne skrivekonkurransen, gir leseren et inntrykk av hvordan du har forstått det du har lest og lært. I tillegg kan du gjennom skrivingen vise kreativitet og originalitet, ikke bare gjenfortelle det andre har tenkt før deg.

For det tredje: Gjennom skriving kan påvirker vi andre. Det kan være gjennom en skjønnlitterær tekst som rører ved følelsene våre. Det kan være gjennom en hissig SMS som får kjæresten til å bli sur. Det kan være gjennom en godt forberedt rapport som får sjefen til å bli imponert, og gi oss lønnspålegg.

Vi kan velge ulike strategier i selve skriveprosessen, samme hva slags tekst vi produserer. Noen foretrekker å skrive en tekst rett ned, mens andre kladder, tar stikkord, lager tankekart og gjør andre forberedelser. Noen skriver planmessig, kanskje gjennom å bruke disposisjon og skriverammer, mens andre er gode kaosskrivere.

Uansett hva slags skriver du er:

Du vil få bruk for skriveferdighetene dine de aller fleste dagene i resten av livet ditt. Du kommer til å skrive fagtekster, rapporter og oppgaver i studiene. Når du kommer i jobb, er det sannsynlig at mye av tiden vil bli brukt på skriving. Brev, notater, eposter, presentasjoner for andre, utredninger, sakspapirer, svar på henvendelser. Svært mye foregår skriftlig, og det vil bli stilt krav til skrivingen din.

Derfor: For å bli en god skriver, må du trene. Tren på å utvikle tekstene dine, både med hensyn til innhold, struktur, tekstbinding, rettskriving og bruk av språklige virkemidler. Ingen av oss blir noen gang ferdig utlærte skrivere. Noen av dere elsker å skrive, mens andre synes skriving er noe herk. Uansett hva dere tenker om skriving – ikke mist motet.  Vi kan alltid bli bedre skrivere."

Skriving på OHG

"Skriving i alle fag" har vært et satsningsområde i skolens strategiske plan i mange år. Skriveopplæring og skrivetrening er en av de viktigste ferdighetene elevene kan trenes i. Skrivekonkurranser på alle trinn inngår som faste innslag.  Skrivekonkurransen for Vg3  hadde temaer fra nyere historie, Vg2 hadde temaer fra norsk (Peer Gynt), og sist, men ikke minst, for Vg1 var temaene hentet fra sentrale læreplanmål i samfunnsfag.