Hovedseksjon

Markedsføring og ledelse

Markedsføring og ledelse

Målgruppe:

Faget for deg som er interessert i business, salg, sosiale medier, forbruk og samfunn, bærekraft, og kanskje også liker å jobbe litt kreativt.

Markedsføring handler om å vinne kundens hjerte (og lommebok) ved å skape verdi og bygge gode relasjoner. Det betyr at du må vite hvem kunden er, hva de trenger og hvordan du kan snakke deres språk – og treffe dem på riktig plattform.

I faget lærer du om alle beslutningene som ligger til grunn for salg og god markedsføring. 
Noen spørsmål du får utforske er:

  •  Hva påvirker oss til å kjøpe det vi kjøper?
  •  Hvordan kan bedrifter bruke markedsundersøkelser for å bli bedre?
  •  Hva er egentlig riktig pris for et produkt – og hvorfor?
  •  Er det lov å markedsføre mot barn, og hvilket etisk ansvar har bedriften?
  •  Hvilken betydning har bærekraft for en bedrift?
  •  Hva kjennetegner en god leder og hvordan ta gode ledelsesbeslutninger om markedsføring?

Faget er teoretisk, men med mye praktisk jobbing i små og store prosjekter. Samarbeid er en viktig egenskap for en god markedsfører, så mye skjer i grupper. I tillegg er det viktig å kunne formidle et budskap, derfor øver vi på å presentere i trygge omgivelser, samt å gi gode tilbakemeldinger og å hjelpe hverandre.

Markedsføring og ledelse handler om: 

  •     Markeder, målgrupper og forbrukeratferd
  •     Analyser, markedsstrategi og markedsinformasjon
  •     Konkurransemidlene: produkt, pris, distribusjon og markedskommunikasjon
  •     Organisasjon og ledelse
  •     Etikk, bærekraft og samfunnsansvar

I det andre året av faget, MF2, fordyper du deg mer i markedsanalyse og innsikt, markedsstrategiske vurderinger og faglig kreativitet og problemløsing. 

 

Fra læreplanen

Kjerneelementer

  • Markedsanalyse og innsikt
  • Markedsstrategiske vurderinger
  • Faglig kreativitet og problemløsing

Tverrfaglig temaer

  • Bærekraftig utvikling

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter
  • Å kunne skrive
  • Å kunne lese
  • Å kunne regne
  • Digitale ferdigheter

Kompetansemål og vurdering

Vurderingsordning

  • Standpunktvurdering
  • Eksamen for elever
  • Eksamen for privatister