Målgruppe:
Faget for deg som er interessert i business, salg, sosiale medier, forbruk og samfunn, bærekraft, og kanskje også liker å jobbe litt kreativt.
Markedsføring handler om å vinne kundens hjerte (og lommebok) ved å skape verdi og bygge gode relasjoner. Det betyr at du må vite hvem kunden er, hva de trenger og hvordan du kan snakke deres språk – og treffe dem på riktig plattform.
I faget lærer du om alle beslutningene som ligger til grunn for salg og god markedsføring.
Noen spørsmål du får utforske er:
- Hva påvirker oss til å kjøpe det vi kjøper?
- Hvordan kan bedrifter bruke markedsundersøkelser for å bli bedre?
- Hva er egentlig riktig pris for et produkt – og hvorfor?
- Er det lov å markedsføre mot barn, og hvilket etisk ansvar har bedriften?
- Hvilken betydning har bærekraft for en bedrift?
- Hva kjennetegner en god leder og hvordan ta gode ledelsesbeslutninger om markedsføring?
Faget er teoretisk, men med mye praktisk jobbing i små og store prosjekter. Samarbeid er en viktig egenskap for en god markedsfører, så mye skjer i grupper. I tillegg er det viktig å kunne formidle et budskap, derfor øver vi på å presentere i trygge omgivelser, samt å gi gode tilbakemeldinger og å hjelpe hverandre.
Markedsføring og ledelse handler om:
- Markeder, målgrupper og forbrukeratferd
- Analyser, markedsstrategi og markedsinformasjon
- Konkurransemidlene: produkt, pris, distribusjon og markedskommunikasjon
- Organisasjon og ledelse
- Etikk, bærekraft og samfunnsansvar
I det andre året av faget, MF2, fordyper du deg mer i markedsanalyse og innsikt, markedsstrategiske vurderinger og faglig kreativitet og problemløsing.