Prisvinnere i entreprenørskap!

Pitchekonkurranse

Brytbarpose UB med Raman Bakir, Nicoline Hjortedahl Krafft, Shehram Nisar og Hermine Sofie Thorsen vil samarbeide med borettslag og andre instanser for å tilby gratis, bærekraftige hundeposer og dermed bidra til både renere gater og å ta vare på miljøet. Juryen var imponert over både ideen og arbeidet de har gjort så langt.
Også lærer Merethe Feiring Echholt er skikkelig fornøyd, og stolt over hva elevene har fått til.
- Det er så gøy å se mestringsfølelsen hos elevene, og flott at de får testet ut ideen sin på en så god og profesjonell måte, sier hun.
«Vi var litt nervøse, men det forsvant heldigvis med en gang vi var i gang. Det var et skikkelig adrenalinkick å vinne, men jeg er også veldig glad for tilbakemeldingene fra juryen» sier Nicoline i Brytbarpose UB, og legger til at det var utrolig morsomt og nyttig, og heldigvis ikke så skummelt som hun først tenkte.

Youth On Demand UB er Håkon Dalen Bakken, Didrik Davies Bergseter og Sebastian Linge Schwaiger. Forretningsidéen er en kobling av ungdommer som gjør småjobber for eldre, ungdommen skal i tillegg også forplikte seg til et klimatiltak – slik at guttene i Youth On Demand mener at man kan få en stor miljøgevinst. I tillegg forteller de om en «social impact» - som de skaper ved å donere noe til veldedighet. Guttene er svært ivrige, engasjerte og har skaffet seg masse kompetanse allerede. De har også et helt imponerende nettverk, som de vil bruke videre. «Ambisjonen er å starte et AS og hente mer kapital fra for eksempel Ferd og Innovasjon Norge», sier de. Dommerne i konkurransen sier følgende: «Disse guttene er alle veldig engasjerte. De har et klima og miljøengasjement – i tillegg til at de er smarte og vil gi 3% av sitt overskudd til veldedige organisasjoner». Faglærer Wiviann Jenssen sier bare «Dei er heilt rå». Vi ønsker Youth On Demand UB lykke til videre!

Carewave UB består av Peder Mathias Peters Ebne, Daniel Benjamin Strøm Høgvard, Felix Joel Nilsson Linnerud, Erik Håkon Tjoflaat Johnsen og Magnus Fornes Trondsen. De vant den gjeve publikumsprisen, etter å ha hatt en sjarmerende pitch på Sentralen. Gutta sier selv at de spilte på selvironi rundt at de er OHG-gutter, blant annet med musikkvalget, som er hentet fra «raidmusikken». Ellers er guttene i Carewave UB engasjerte i sin idè om å tilby sosiale tjenester til eldre, og hvor ungdom som søker jobb, kan tilby sine tjenester. Guttene har gjennomført markedsundersøkelser – og vet at det er et behov for deres produkt. De vil nå de unge via Tiktok, og de eldre via eldresentre, blant annet. Vi ønsker den herlige gjengen lykke til i fortsettelsen!

Brytbarpose
Brytbarpose 2