Nye IKT-løsninger fra skolestart - informasjon til de foresatte

Til foreldre og foresatte                                                                                                               August 2015

Nye IKT-løsninger i Osloskolen fra skolestart 2015

Skolestart 2015 markerer en ny digital hverdag for alle skolene i Oslo. Etter mer enn ti år med dagens IKT-systemer gjennomfører Osloskolen nå tidenes største oppgradering. Skoleplattform Oslo er en moderne løsning som vil forbedre den digitale hverdagen for både lærere, elever og foresatte. Med helt nye løsninger vil skolestarten likevel være mer krevende enn vanlig for både lærere og elever som må lære seg mange nye tjenester samtidig. Vi ber om at dere har forståelse for at det kan oppstå tregheter i systemet eller andre utfordringer når 80 000 elever tar løsningen i bruk samtidig.  Utdanningsetaten arbeider for at dette skal gå så problemfritt som mulig.

Nye skolenettsider

Alle osloskolene har fått nye nettsider hvor du som foresatt vil finne praktisk informasjon om skolen, få innblikk i aktuelle saker og aktiviteter ved skolen med mer.

Skolen vår har adresse:  https://ohg.vgs.no

Lærerne får nye e-postadresser

Fra skolestart vil alle ansatte i Osloskolen få ny e-postadresse, mens elevene beholder e-postadressen de har i dag (brukernavn@osloskolen.no). De nye e-postadressene til lærerne blir lagt ut på nettsidene våre om kort tid.

Lærerne kan motta e-post sendt til gammel e-postadresse frem til 30. september. Etter denne datoen vil du få et automatisk svar med feilmelding om at e-postadressen ikke lenger er i bruk.

Portal for informasjon om dine barn

Alle lærere, elever og foresatte får personlig tilpasset informasjon og tilgang til ulike tjenester i Skoleplattform Oslo. Du som foresatt vil kunne logge inn i Skoleplattform Oslo, hvor du vil motta ulik informasjon fra skolen. Du logger deg inn fra skolens nettside. Her vil du få oversikt over dine barns fag og vurderinger i "Mine fag" (itslearning). Du får også oversikt over fravær og meldinger fra skolen. Du kan velge å få tilsendt et varsel på e-post hver gang skolen har publisert en ny melding. Hvis du har flere barn på samme skole eller ved ulike skoler, vil du også kunne se informasjon om dem. Skolen vil informere på nettsidene når pålogging for foresatte er klar.

Office 365 i "skyen"

En av de store nyhetene i løsningen er at alle elever kan arbeide "sømløst" enten de er hjemme, på farten, eller på skolen.

Alle elever får tilgang til Microsoft Office-programmer som Outlook, Word, Excel, PowerPoint og OneNote i en skybasert tjeneste. Dette betyr at de har tilgang til filer og dokumenter uansett hvor de befinner seg. Elevene får også muligheten til å laste ned Office 365 på private maskiner. I skyen får de et personlig lagringsområde som er mer enn 1000 ganger større enn det de har i dag.

For kort informasjon om hva Skoleplattform Oslo er, se filmen på adressen: www.vimeo.com/skoleplattformoslo/intro

Har du spørsmål?

Ta gjerne kontakt med oss på skolen dersom du har spørsmål om Skoleplattform Oslo.

Nye IKT løsninger i Osloskolen vil også bli tatt opp på foreldremøtene i høst.

Informasjonsfilm om Skoleplattform Oslo

Skoleplattform Oslo omfatter: